23 czerwca 2011

Wystawa DYPLOMOWA

Dokumentacja fotograficzna-Zdzisław Mackiewicz


                   
Wykreowałam sytuację przestrzenną (environment) – wypełnioną ruchomym obrazem i dźwiękiem. Na ścianach galerii wyświetlane są jednocześnie cztery projekcje. Animacje, które w tym celu stworzyłam, mają za zadanie wywołać wrażenie symultaniczności, wielowymiarowości, różnorodności aspektów życia wewnętrznego i stanów emocjonalnych człowieka. Odejście od statycznego obrazu na rzecz filmu – rejestracji zdarzeń w czasie, pozwoliło mi uchwycić ruch i szybkość w sposób całościowy i kompletny, ruch w jego złożoności, ulotności i dynamice. Zastosowany montaż dał możliwość zaistnienia kolejnych faz równocześnie. Poszczególne kompozycje kadrów bazują na rytmicznym, graficznym podziale płaszczyzny. Obiekty ulegają metamorfozie i deformacji dzieląc się, zlewając ze swym otoczeniem i stają się zaledwie smugami, formami rozproszonymi w przestrzeni. Użyte cięcia, powtórzenia, zmiany tempa wynikają z próby uchwycenia wielu momentów jednocześnie.




Celem instalacji jest wywołanie u widza niepokoju, poczucia nadmiaru i dezorientacji przez intensyfikację bodźców wizualnych i dźwiękowych. Nawiązuję w ten sposób do aktualnego charakteru świata, w którym ludzie koegzystując z elektronicznymi mediami, nieustannie bombardowani są przez ogrom informacji, komunikatów wizualnych, słów, muzyki. Zdecydowałam się unaocznić jak natłok doznań powoduje, że odbiorca nie jest w stanie dostrzec wszystkiego, ma problem z wyborem, więc znajduje się w sytuacji skrajnie niekomfortowej. Jego możliwości percepcyjne są ograniczone z powodu jednoczesności, zmienności, dynamiki oraz powierzchni samego pomieszczenia. 



Widzenie jest więc kwestią wyboru i kompromisu. W myśl słów Johna Bergera Widzimy to na co patrzymy. Patrzenie jest aktem wyboru. Sposób, w jaki patrzymy zależy od naszej wiedzy  bądź wiary. Moim zamierzeniem było zaaranżowanie przestrzeni obrazem i dźwiękiem, tak by w pełny sposób oddać złożoność omawianego zjawiska. Kakofonia i pogłos są zabiegami uzupełniającymi dynamikę sytuacji.




Media, które posłużyły do realizacji mojego projektu to:
·       rejestracja video z zastosowaniem techniki greenboxu, która pozwala na wyodrębnienie motywu z tła – w tym wypadku postaci
·   fotografia cyfrowa, którą zastosowałam do zarejestrowania materiału do animacji poklatkowej, oraz reprodukcji elementów bstrakcyjnych wykonanych w technice monotypii, kolagrafii i fotografii otworkowej,
·       komputerowa technika montażu w programach do tworzenia i montażu animacji, która umożliwia dokonywanie zmian w strukturze obrazu,  kreując nową rzeczywistość. 


Inspiracją przedsięwzięcia stały się moje obserwacje i refleksje na temat współczesności. Różnorodność zastosowanych technik, jest kontynuacją eksperymentów i poszukiwań formalnych podczas całej mojej drogi twórczej. Przejście od poszukiwań w organicznym świecie monotypii i kolagrafii poprzez fotografię aż do medium, jakim jest video i  wreszcie animacja, która oferuje możliwość pełnej multimedialności projektu.